رضا خجسته مهر؛ معصومه موحدی؛ غلامرضا رجبی
دوره 17، شماره 1 ، تیر 1389، ، صفحه 53-68
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش صمیمیت بر افزایش صمیمیت ارتباطی در زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد که به فراخوان محقق پاسخ مثبت دادهاند و از بین آنها 36 زوج به صورت تصادفی ساده از بین جامعهی داوطلب انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش صمیمیت بر افزایش صمیمیت ارتباطی در زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز میباشد که به فراخوان محقق پاسخ مثبت دادهاند و از بین آنها 36 زوج به صورت تصادفی ساده از بین جامعهی داوطلب انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی بررسی نیازهای صمیمیت باگاروزی است. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. ابتدا برای هر دو گروه پیشآزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی (آموزش صمیمیت) به گروه آزمایشی ارایه گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. نتیجهی تحلیل فرضیهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری (مانووا) و تحلیل واریانس یک راهه (آنووا) نشان داد که آموزش صمیمیت باعث افزایش ابعاد صمیمیت ارتباطی شامل: صمیمیت عاطفی، صمیمیت روانشناختی، صمیمیت عقلانی، صمیمیت جنسی، صمیمیت جسمی، صمیمیت معنوی، صمیمیت زیباشناختی و صمیمیت تفریحی- اجتماعی زوجین میشود.